Disable highlight and copy and right click

Sunday, February 3, 2013

IANYA HANYALAH SAKIT JANTUNG!!!!

 
Umum mengetahui bahawa arteri adalah pembuluh darah yang membawa oksigen dan zat makanan dari jantung ke seluruh tubuh kita. Arteri yang sihat adalah arteri yang fleksibel, kuat dan elastik. Walaubagaimanapun, jika dinding arteri menebal atau kaku, ia akan membataskan perjalanan darah dalam badan kita. Keadaan ini disebut sebagai Arteriosclerosis atau arteri mengeras. Penebalan dinding arteri adalah disebabkan oleh lemak yang berada di dalam dan di atas arteri yang di panggil sebagai plak. Plak ini boleh pecah dan akan menyebabkan pembekuan darah.
 
Meskipun arteriosclerosis ini sering dikaitkan dengan masalah jantung, masalah ini juga memberi kesan kepada mana-mana arteri di dalam tubuh kita.
Gejala arteriosclerosis:
Jika arteriosclerosis pada arteri jantung, pesakit mungkin akan memiliki gejala seperti serangan jantung seperti angina (sakit pada dada) atau menyucuk2.
Jika arteriosclerosis pada arteri yang menuju pada otak, pesakit mungkin akan memiliki gejala seperti lemah pada tangan/kaki, sukar untuk bercakap atau otot wajah yang tidak berfungsi.
Jika arteriosclerosis pada arteri lengan dan kaki, pesakit mungkin akan mengalami gejala peripheral arterial disease seperti sakit pada kaki ketika berjalan.
Kadang kala, arteriosclerosis juga boleh menyebabkan erection dysfunction pada lelaki.
Apakah yang menjadi penyebab kepada arteriosclerosis?
Walaupun ianya disebabkan oleh saluran arteri yang menebal atau tersumbat, ada penyebab lain yang perlu diberi perhatian:
Tekanan darah tinggi, Kolestrol, Pengambilan nikotin (cth perokok), Penyakit2 tertentu seperti diabetes, obesiti, sejarah keluarga.
Selain itu, jika dinding arteri rosak, platelet akan berkumpul di kawasan tersebut untuk memperbaiki dinding arteri sehingga kadang2 berlaku pembengkakkan pada kawasan tersebut. Dalam masa yang sama, kolestrol juga akan berkumpul di situ dan akan mengeras dan menyempitkan arteri. Oleh yang demikian, organ yang sepatutnya menerima bekalan darah tidak dapat berfungsi dengan baik.
Lama kelamaan, plak tersebut mungkin akan pecah dan masuk kedalam aliran darah. Ini mungkin akan membekukan darah dan merosakkan organ (seperti dalam gambar), seperti yang sering berlaku pada pesakit yang mendapat serangan jantung.
 
Langkah pencegahan
Perubahan gaya hidup dengan mengamalkan gaya hidup sihat seperti bersenam, tidak/berhenti merokok, jauhi makanan yang berkolestrol dan berminyak, tidak mengambil alcohol, menjaga berat badan dan mengambil pemakanan tambahan yang mengandungi DHA dan EPA.
DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi, kepekatan darah, melincirkan saluran darah, melancarkan peredaran darah. Ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan dileher dan sakit kepala. DHA dan EPA membantu merendahkan kolestrol, mengundar pembekuan darah dalam badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL, mengawal masalah obesity, mencegah osteriosclerosis, myocardial infarction, membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.
Bagaimana untuk mendapatkan DHA dan EPA dengan mudah, selamat dan berkesan?

OMEGA GUARD SHAKLEE adalah jawapan nya. Ia merupakan ekstrak ikan laut air sejuk dan minyak ikan yang paling tulen. Ikan air laut dalam dan sejuk mengandungi asid lemak tidak tepu yang sangat tinggi iaitu EPA dan DHA.
 
Hubungi Usaha Untuk Sihat untuk info lanjut dan tawaran promosi Februari.
 credit: pchome-zj
 
 

No comments:

Post a Comment